Peristiwa    Politik    Sosial    Budaya    Seni    Bahasa    Olahraga    Ekonomi    Pariwisata    Kuliner    Pilkada   
adsbybawean
Home » » Hadith-Hadith Daif (Lemah)
Berkaitan Dengan Bulan Ramadhan

Hadith-Hadith Daif (Lemah)
Berkaitan Dengan Bulan Ramadhan

Posted by Media Bawean on Kamis, 26 Juli 2012

Media Bawean, 26 Juli 2012

Oleh; Hasan Jali* 



1. Teks hadith; أَوَّلُ شَهْرِ رَمَضَانَ رَحْمَةٌ وَأَوْسَطُهُ مَغْفرَةٌ وَأَخِرُهُ عِتْقٌ مِنَ النَّارِ
Maksudnya: Permulaan bulan ramadhan itu rahmat, pertengahan maghfirah dan pengakhirannya merupakan pembebasan dari neraka.

Alasan lemah; Dalam sanad hadith itu ada nama rawi yang bernama SALLAM BIN SAWWAR, ALI BIN ZEID BIN JUDAN dan MASLAMAH BIN AL-SHALT (Menurut ahli kritik hadith Ibnu Ady, Imam Yahya bin Ma`in dan Abu Hatim, ketiga nama itu adalah pembohong).

2. Teks hadith; لَوْ تَعْلَمُ اُمَّتِي مَا فِي رَمَضَانَ لَتَمَنَّوْا أَنْ تَكُونَ السَّنَةُ كُلُّهَا رَمَضَانَ
Maksdunya; Seandainya umatku mengetahui pahala ibadah bulan ramadhan, nescaya mereka menginginkan agar satu tahun penuh menjadi ramadhan semua.

Alasan lemah; 1) Kandungan hadith itu yang menjelaskan besarnya pahala orang yang berpuasa, padahal dalam hadith sahih yang lain orang yang berpuasa dengan motivasi iman dan semata-mata mencari pahala hanya akan diampunkan dosa-dosanya yang kecil sahaja, manakala dosa besar tidak dapat diampuni kecuali dengan bertaubat. 2) Dalam sanad hadith itu ada nama rawi JARIR BIN AYYUB AL-BAJALI (Menurut ahli kritik hadith, dia adalah pembohong).

3. Teks hadith; كَانَ النَّبِيُّ يُصَلِّي فِي رَمَضَانَ عِشِرينَ رَكْعَةً وَاْلوِتْرَ
Maksdunya; Nabi s.a.w salat pada bulan ramadhan 20 rakaat dan witir. Alasan lemah; Dalam sanad hadith itu ada nama rawi ABU SYAIBAH IBRAHIM BIN UTHMAN. (Menurut Imam Ibnu Hajar al-Haitami dalam kitabnya Al-Fatawa al-Kubra al-Fiqhiyyah, hadith di atas lemah sekali. Menurut Imam Syu`bah, dia adalah seorang pembohong).

4. Maksud hadith; Dari Jabir bin Abdullah, ia berkata; Ubay bin Kaab datang menghadap Nabi s.a.w, kemudian berkata; Wahai Rasulullah, semalam ada sesuatu yang saya lakukan, maksudnya pada bulan ramadhan. Nabi kemudian bertanya, apakah itu wahai Ubay? Ubay menjawab, orang-orang wanita di rumah saya mengatakan, mereka tidak dapat membaca al-Quran . Mereka meminta saya untuk mengimami solat mereka. Maka saya solat bersama mereka delapan rakaat, kemudian saya solat witir. Jabir kemudian berkata, maka hal itu diredhai oleh Nabi SAW., kerana beliau tidak berkata apa-apa.

Hadith lain; Dari Jabir bin Abdullah, Nabi SAW. mengimami solat pada suatu malam ramadhan 8 rakaat dan witir.

Alasan lemah; Dalam kedua sanad hadith itu ada nama rawi ISA BIN JARIYAH (Menurut ahli kritik hadith Imam Ibnu Ma`in dan Imam al-Nasa`I, dia adalah sangat lemah hadithnya dan seorang pembohong.

5. Teks hadith; نَوْمُ الصَّائِمِ عِبَادَةٌ وَصَمْتُهُ تَسبِيحٌ وَعَمَلُهُ مُضَاعَفٌ وَدُعَاؤُهَ مُسْتَجَابٌ وَذَنْبُهُ مَغْفُورٌ
Maksud hadith; Tidurnya orang yang berpuasa itu ibadah, diamnya adalah tasbih, amalnya dilipatgandakan (pahalanya), doanya dikabulkan dan dosanya diampuni.

Alasan lemah; Dalam sanad hadith itu ada nama rawi MA`RUF BIN HISAN, SULAIMAN BIN AMR AL-NAKHA`I, ABD AL-MALIK BIN UMAIR (Semua rawi itu sangat lemah terumanya Sulaiman).

6. Teks hadith; شَهْرُ رَمَضَانَ مُعَلَّقٌ بَينَ السَّمَاءِ وَالأَرْضِ وَلاَ يُرْفَعُ اَلىَ الله اِلاَّ بِزكَاةِ الفِطْرِ
Maksud hadith; Ibadah bulan ramadhan itu tergantung antara langit dan bumi dan tidak akan diangkat kepada Allah kecuali dengan mengeluarkan zakat fitrah.

Alasan lemah; 1) Dalam sanad hadith itu ada nama rawi MUHAMMAD BIN UBAID AL-BASHRI dan ABD AL-RAHMAN BIN UTHMAN BIN `UMAR. Kedua orang ini tidak dikenal namanya oleh mana-mana ahli hadith. Jadi, status hadith ini tidak diketahui. 2) Kandungan ini hadith ini juga tidak logik, sebab tidak ada hubungan apa-apa antara puasa dan zakat fitrah kecuali dalam waktu mengeluarkannya sahaja, seperti bersuci dan solat. Puasa seseorang boleh diterima jika sudah memenuhi syarat-syaratnya dan zakat fitrah bukanlah salah satu syarat diterimanya ibadah puasa.

Itulah beberapa hadis yang popular di masyarakat berkaitan dengan bulan ramadhan. Jadi, setelah kita mengetahui status hadis-hadis ini, saya mengimbau kepada para pendakwah dan kiai-kiai khususnya serta mesyarakat umumnya untuk tidak menyampaikannya lagi, apalagi mengamalkannya.

Tulisan ini adalah dinukil dari karya – Hadis-hadis Bermasalah karya Prof. KH. Mustafa Yaqub, MA
Tulisan ini hanya untuk sharing informasi saja.
• Alumni UIN Syarif Hidayatullah Jakarta, Jurusan Tafsir-Hadis

SHARE :
 
Copyright © 2015 Media Bawean. All Rights Reserved. Powered by INFO Bawean